Gesprekken
Gesprekken POP coach
POP coach (docent): Geert De Raedemaeker
Overzicht gesprekken
- Gesprek 1: Kennismakingsgesprek
- Gesprek 2: POP gesprek tijdens stage
- Gesprek 3: niet gehad
Opbouw van de gesprekken:
- Gesprek 1: kennismaking, oppikken proces formuleren/bespreken van jaardoelen
- Gesprek 2: een eerste stand van zaken, een eerste blik op het groeiproces
- Gesprek 3: een laatste gesprek naar de opbouw van presentatie en het evaluatiemoment
Reflectie op kennismakingsgesprek met POP coach
Mijn kennismakingsgesprek met mijn POP coach was een waardevol moment om terug te kijken op mijn academische verleden en vooruit te blikken naar mijn doelen voor dit jaar. Het gesprek bood me de kans om mijn ervaringen en ambities in een veilige en ondersteunende omgeving te delen, wat zowel verhelderend als motiverend was.
Tijdens het gesprek vertelde ik mijn coach over mijn academische rugzakje, de verzameling van ervaringen en uitdagingen die mijn studieloopbaan tot nu toe hebben gevormd. Door deze reflectie kreeg ik een helder beeld van mijn sterke en zwakke punten. Het was verhelderend om met mijn coach te praten over hoe deze ervaringen mij hebben beïnvloed, zowel positief als negatief, en hoe ze mijn huidige studiehouding en -vaardigheden hebben gevormd.
Het kennismakingsgesprek met mijn POP coach was meer dan alleen een uitwisseling van informatie; het was een constructieve dialoog die me hielp mijn verleden te contextualiseren en mijn toekomst helder vorm te geven. Het reflecteren op mijn academische rugzakje gaf me waardevolle inzichten en het formuleren van doelen voor dit jaar motiveerde me om gericht aan mijn ontwikkeling te werken.
Ik voel me nu beter voorbereid en gemotiveerd om de uitdagingen van dit jaar aan te gaan. Dit gesprek heeft me een gevoel van richting en controle gegeven, en ik ben dankbaar.
Reflectie op POP gesprek tijdens stage
Tijdens mijn coachingsstage heb ik een belangrijk gesprek gehad met mijn POP coach. Deze stage verliep verre van vlekkeloos, en het gesprek bood een cruciaal moment van zelfreflectie en inzicht. Mijn coachingsstage begon, maar het duurde niet lang voordat ik merkte dat ik worstelde met verschillende aspecten van mijn rol. De dynamiek binnen het team was uitdagender dan ik had ingeschat. We spraken over de uitdagingen die ik ervoer en de weg die ik al had afgelegd.
Hoewel mijn coachingsstage een uitdagende ervaring was, bood het gesprek met mijn POP coach waardevolle inzichten en een hernieuwde richting. Het was moeilijk om mijn tekortkomingen onder ogen te zien, maar dit gaf me de kans om te groeien en verbeteringen door te voeren. Deze ervaring heeft me geholpen mijn zwakke punten te erkennen en eraan te werken, en ik ben vastberaden om de lessen die ik heb geleerd toe te passen in toekomstige stages en professionele situaties.
Wat ik nodig heb tijdens een stage:
- Tijd en ruimte om in te werken en mijn plek te zoeken
- Regelmatige feedback
- Communicatie en betrokkenheid
- Veilige en ondersteunende omgeving
- Balans tussen autonomie en begeleiding
Gesprekken peer coach
Dit jaar had ik de gelegenheid om samen te werken met een peer coach, een medestudent uit het eerste jaar, in het kader van het POP. Ondanks deze mogelijkheid, hebben we helaas geen formele gesprekken gehad gericht op POP. Hoewel we elkaar hebben gesproken tijdens het uitwissel moment van de cake in december, was er geen verdere inhoudelijke uitwisseling in functie van mijn en haar persoonlijke ontwikkeling.
Mijn peer coach gaf aan dat zij mijn rol als een extra hulp beschouwde die zij op dat moment niet nodig had. Dit beperkte onze samenwerking en betekende dat we geen gebruik hebben gemaakt van de kans om inhoudelijke POP-gerelateerde gesprekken te voeren. Nu, aan het einde van het academiejaar, vind ik dit zeer spijtig. Het is een kans die ik aangeboden kreeg die ik graag had gegrepen.
Daarom heb ik besloten om het volgend jaar anders aan te pakken:
- Duidelijke en vroegtijdige communicatie
- Vaste structuur
- Open dialoog
Hoewel de samenwerking met mijn peer coach dit jaar niet volledig benut werd, beschouw ik dit als een leermoment. Het heeft me doen inzien hoe essentieel communicatie en wederzijdse inzet zijn voor een succesvolle coachingsrelatie. Ik ben vastbesloten om deze inzichten toe te passen en te streven naar een meer betrokken en productieve samenwerking met mijn peer coach in het volgend academiejaar. Door deze ervaring kan ik beter inspelen op de behoeften en verwachtingen van een coachingrelatie, wat uiteindelijk mijn persoonlijke en academische ontwikkeling ten goede zal komen.